Effektiv tidrapportering
Hur får du alla i företaget att rapportera tid på rätt sätt och i god tid?
Några tips kan vara:
- Ge tydliga direktiv för hur man rapporterar tiden. Vilken tidsenhet som används, om man delar
in dagen i 5 / 10 / 15-minuters perioder. Var tydlig med vilka projekt som tiden skall rapporteras
under. Många tveksamheter gör de anställdas tidrapportering till en plåga.
- Innan ni börjar med ett nytt system så kan det vara en god idé att låta de anställda tidsredovisa
manuellt i några veckor – då blir ett riktigt system för tidrapportering en lättnad!
- Om ni har någon form av resultatbaserad bonus på företaget så kan det vara lämpligt att
påpeka sambandet mellan resultatet och en effektiv tidrapportering.
- Kräv att alla rapporterar innan de slutar för dagen. Gör stickprov.
Alla behöver vara medvetna om att tidrapportering är viktigt...
Endast i nödfall...
Följande förslag skall man använda med försiktighet:
- Om någon anställd är arrogant och har för vana att strunta i sin tidrapportering så
kan du prova med att hålla inne lönen tills all tid är inrapporterad, eller så många
dagar som tidrapporteringen var försenad.
- Ett annat alternativ för riktigt bångstyriga personer kan vara att ge en skriftlig varning
med anledning av att de inte sköter sina arbetsuppgifter rätt. Detta måste givetvis föregås
av att man tydligt talar om att tidrapportering ÄR en del av arbetet.
Det är av yttersta vikt att alla förstår VARFÖR ni har tidrapportering och hur det påverkar företagets lönsamhet.